Nes is een spijkerbroek

 

 Ubbink

Modeontwerper Hans Ubbink heeft in januari 2005 een nieuwe denimlijn gelanceerd en daarbij horen vier spijkerbroeken. Ubbink liet zich inspireren door de nautische geschiedenis van Nederland. De broeken worden gemaakt van stof waarin een soort visnetstructuur te herkennen is en ze hebben een voering met zeetaferelen in Delftsblauw.

één van de spijkerbroeken heet Nes! 

Daarom zal er een verhaal over Nes (D) staan in zijn vakantie-doe boek voor volwassenen van 2005. En er zullen foto´s in staan van een aantal Nessumers met een nautische achternaam.

Zaterdag 5 maart kwam Hans Ubbink naar Nes met journalist Cor Hospes en fotograaf Peter Schut voor een echte fotoshoot. Zou Nes straks net zo beroemd worden als Hans Ubbink?

 

Wilt u ook een Hans Ubbink Vakantieboek met het verhaal over Nes en foto's van Nessumers er in? Koop het dan bij de Vereniging voor Dorpsbelangen Nes. Een groot deel van de opbrengst komt ten goede aan de verenigingskas. U kunt tegen contante betaling van â‚15,-- een boek afhalen bij Griet Visser. (tel. 0519-58 93 93)

 

 

Ontwerper vernoemt spijkerbroek naar Nes

ron: Friesch Dagblad, dinsdag 1 maart 2005

SIPPIE MIEDEMA

Nes (D) - De gemiddelde inwoner van Nes (D.) zul je niet zo snel zien lopen in designkleding. Maar wellicht maken de bewoners een uitzondering voor de nieuwste spijkerbroeken van modeontwerper Hans Ubbink. Het gebeurt tenslotte niet alle dagen dat een broek wordt vernoemd naar jouw dorp. De Blue-collectie met de modellen Nes en Wad is vorige maand op gepresenteerd en hangt vanaf juni in de winkel.

Hans Ubbink uit Oude Meer heeft sinds vijf jaar zijn eigen kledingmerk. Hij is vooral bekend om zijn mannenpakken, maar heeft nu een uitstapje gemaakt naar de spijkerbroek. Mensen vroegen me vaak om iets met denim te doen. Ik heb daar lang over getwijfeld, omdat ik daarvoor niet echt een aanleiding zag. Tot het moment dat het mij opviel dat je in de winkel alleen maar afgewassen en gescheurde spijkerbroeken ziet", aldus de modeontwerper. €žDe eenvoud is verdwenen. Ik maak nu `clean denim' en ga terug naar de essentie. Ik heb gekeken wat de echte `workers' in Nederland zijn, mensen die bet land groot hebben gemaakt. Wat mij betreft zijn dat de vissers en zeevaarders."

De spijkerbroeken van Ubbink (die overigens nog nooit in Nes is geweest) hebben subtiele verwijzingen naar het vissersberoep. Zo is de stof in visgraatmotief geweven; de voering is bedrukt met Delftsblauwe visserstaferelen en als label gebruikt Ubbink een metalen ring. Die ring verwijst naar een scheepsanker."

De namen zoals Nes, Wad en Kei hebben ook een link met de zee. Tegenwoordig hebben spijkerbroeken een nummer, wij wilden krachtige namen." De spijkerbroeken zijn vanaf juni te koop in de wat duurdere modezaken en kosten tussen de 129 en 179 euro.


Nessers op de foto voor vakantieboek

 

Behalve een `eigen' spijkerbroek krijgt Nes ook een rol in het vakantieboek van Hans Ubbink, een dik drukwerk met verhalen, strips, puzzels en foto's, bedoeld om mee te nemen naar het vakan tieadres. €žVakantie is voor mij echt ontspanning en drukwerk is mijn passie", geeft de modeontwerper als verklaring voor zijn nevenactiviteit.

 Nes krijgt een hoofdstuk in de derde editie van het vakantieboek vanwege de rust in het dorp. ,,Maar ook natuurlijk vanwege de link naar de denim-collectie", aldus Ubbink. Het boek zal te koop komen in boek- en lectuurwinkels en kost vijftien euro (19,95 voor het exemplaar met cd).

 Johanna Schuurman, beheerder van de website nesdongeradeel.nl, heeft vijftien mensen uit Nes gevraagd om op de foto te gaan voor het boek. Het gaat om mensen wier achternaam iets te maken heeft met de zee. "Ik heb al de families Van Dijk, Dam, Visser en Veerhuis" De Nessers krijgen een T-shirt met hun naam erop. Verder worden ze in korte interviews geportretteerd. Zaterdag wordt het kiekje gemaakt. Ubbink brengt dan voor het eerst een bezoekje aan het dorp dat hij heeft geeerd met een kledingstuk.


Spijkerbroek maakt inwoners Nes beroemd

Bron: Leeuwarder Courant, maandag 7 maart 2005

lc 2005

 

Bron: Nieuwe Dokumer Courant, maandag 7 maart 2005

NES (D) - Hans Ubbink is modeontwerper, maar hij maakt ook een vakantie-doeboek voor volwassenen. Een van zijn nieuwe kledingstukken heeft de naam Nes meegekregen  en zaterdag was hij in het Dongeradeelse dorpje om er kennis mee te maken en om een bijdrage te maken voor het vakantieboek.

door Koos Molenaar

 

 NDCfoto

In de galerie van Johanna Schuurman fotografeerde Peter Schut personen met nautische achternamen. Op deze foto van Alex Bouma stelt Hans Ubbink de familie Visser op.

 

 

 

Inwoners van Nes met een achternaam die refereren aan de zee zijn gefotografeerd. De spijkerbroek met de naam Nes behoort tot de Blue-collectie , waarvoor Ubbink zich liet inspireren door de nautische geschiedenis van Nederland. De broeken worden gemaakt van een stof waarin een soort visstructuur te herkennen is en ze hebben een voering met zeetaferelen in Delftsblauw. 

Ubbink is een ontwerper van mannen- en vrouwenmode. Denim vond hij eigenlijk maar niks, toch heeft hij nu een `uitstapje' naar de spijkerbroeken gemaakt. „Ik bleef aangespoord worden in die richting aan de slag te gaan, maar ik heb me er hevig tegen verzet omdat ik dacht dat er toch geen eer aan te behalen viel. Van huis uit ben ik geen denimspecialist, daardoor heb ik een gezonde afstand tot het product. Denimontwerpers gaan zo op in hun vak dat ze het referentiekader uit het oog verliezen.

Een van de belangrijkste bestaans redenen van denim is eenvoud.

Door de mijnwerkers en de houthakkers is een merk als Levi's groot geworden.

Daar gaan we nu aan voorbij. Denim is werkmanskleding en ik wil bij de essentie blijven. Denim is een rustpunt. Het stiksel moet in dezelfde kleur als de denim zelf. Mits schoon kun je denim overal dragen. Bij een donkere denim draag je of een blauw, of een wit of een grijs shirt. Denim moet lekker zitten en je moet er een lekker kontje in hebben. Het figuur moet goed uitkomen, en dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen."

 

Hoe komt Ubbink ertoe om de zeevaart als uitgangspunt te nemen? De ontwerper daarover: „Mijnwerkers en houthakkers hebben de Verenigde Staten opgebouwd, maar wie hebben dat met ons land gedaan? De agrariers hebben een belangrijke rol gespeeld, zeker, maar de vissers en de zeevaarders zijn voor mij de minors en lumberjacks." Vandaar dat de spijkerbroeken allemaal drieletterige namen hebben gekregen die verwantschap hebben met de zee.

Daartoe behoren Wad en Nes. En hoewel er meerdere dorpen zijn die Nes heten bedoelt de ontwerper wel degelijk Nes Dongeradeel.

Bij Nes denk ik aan Afkes Tiental van Nynke van Hichtum.

Het is een super-Nederlandse naam die in het Fries misschien nog wel authentieker is."

Ubbink moest bekennen dat hij zaterdag zijn eerste bezoek aan Nes heeft gebracht. Samen met redacteur Cor Hospes en fotograaf Peter Schut ging hij op zoek naar het verhaal van van het dorp.

Hospes zocht naar de herkomst van namen als Van Dijk en Visser, terwijl Schut ongeveer twintig mensen met een dergelijke achternaam op de gevoelige plaat vastlegde.

 

Hun afbeeldingen zullen prijken in het vakantieboek dat verder wordt gevuld met verhalen, puzzels en dergelijke. Het boek zal te koop zijn in boek- en lectuurwinkels en kost vijftien euro. Wie boek en cd wil hebben moet daar 19,95 euro voor neerleggen. De broek met de naam Nes blijft een exclusief product dat verkrijgbaar is in maximaal 150 winkels in Nederland.